Повернутися до звичайного режиму

Методичні рекомендації сайту "На урок" щодо протидії булінгу

Скажи булінгу «Ні!»: ігри та вправи для розвитку емоційного інтелекту

Добірка вправ, командних і онлайн-ігор для розвитку емоційного інтелекту учнів молодшої, середньої та старшої школи.

Сьогодні надзвичайно багато говорять про факти булінгу в школах. Показовою була історія«з харківським тортом». Однак, на жаль, такі випадки непоодинокі. У кожній школі, практично у кожному класі є певні «вигнанці», з яких періодично знущаються однолітки чи старшокласники.

Чому таке відбувається у нашому суспільстві? Адже, якщо явище булінгу, яке у дорослих згодом переростає у мобінг, настільки поширене, то варто говорити про певні проблеми суспільства. Які саме причини могли зумовити ситуацію, що склалася?

Булінг – результат низького рівня сформованості емоційного інтелекту

Коли дитина йде в перший клас, вона вже є особистістю з певними уявленнями, стандартами поведінки та пріоритетами, які формуються в сім'ї. Відповідно, надзвичайно важливим є те, яка модель взаємовідносин плекається у сім'ї. А переважна більшість наразі обирає модель дитиноцентризму. Добре це чи погано?

Як і будь-яке явище, дитиноцентризм має як позитивні, так і негативні наслідки. Позитивне те, що така дитина зростає волелюбною і творчою, але зворотнім боком є егоїзм у найрізноманітніших його проявах. А плекаючи «Ти в мене найрозумніший/найрозумніша!», «Найкращий/найкраща!», закладаючи високу самооцінку, батьки формують у своєї дитини перфекціонізм. Це, в свою чергу, може мати низку негативних наслідків, коли дитина потрапляє у шкільне середовище і з'ясовується, що вона не завжди і не у всьому дійсно найкраща. Так формуються особисті комплекси.

У матеріалі«Як запобігти булінгу? Поради та вправи для розвитку емпатії»ми говорили про те, що змушує людину стати агресором та дійшли висновку, що головними причинами є особисті комплекси, непорозуміння з іншими та власний негативний досвід. Коли дитині погано, вона переносить свої емоції на інших, часто навіть не розуміючи, що насправді зумовило таку ситуацію.

Тож виходить, що дитина-агресор, по-перше, не усвідомлює, чому поводиться саме так, по-друге, не вміє контролювати власні емоції та їй байдуже, що відчувають ті, кого вона кривдить. Відповідно, в неї не розвинуті ключові ознакиемоційного інтелекту. А розвивати його нескладно! Для цього існують спеціальні ігри та вправи, за допомогою яких можна виховати зі своїх учнів емоційно розвинутих особистостей та запобігти появі булінгу!

Вправи для розвитку емоційного інтелекту

Як стверджують спеціалісти,понад 90% успішних людей мають добре розвинений емоційний інтелект та, відповідно, високі показники EQ. Чи можна якось розвивати власний емоційний інтелект? Звісно! Пропонуємо кілька вправ для учнів будь-якого віку, що можуть бути цікавими й дорослим.

Вправа «Коробка щастя»

Створіть в уяві свою коробку щастя. «Складіть» в неї все, що асоціюється у вас зі щастям візуально, на слух, смак, запах і дотик. А потім запропонуйте цю вправу школярам, детально обговоривши з ними їхні емоції.

Приклад:

· Візуально:різнокольорове листя в сонячну погоду.

· На слух:шум морської хвилі.

· На смак:солодка вата.

· На запах:аромат маминих пиріжків.

· На дотик: улюблена кішка.

За допомогою цієї вправи можна навчити виокремлювати позитивні емоції з-поміж інших та концентруватися на них.

Вправа «Емоції у кольорі»

Принцип виконання:Кожний школяр отримує аркуш паперу і олівці чи фарби. Запропонуйте учням за допомогою кольорів зобразити різноманітні емоції – радість, сум, злість, заздрість, співчуття тощо. Така вправа допоможе сконцентруватись на типі емоцій та власному відгуку на них.

Приклад малюнка, в якому передано власний емоційний стан

Варіант цієї вправи: Аналогічно можна запропонувати учням розповісти іншим про свій настрій: його можна порівняти з певним кольором чи намалювати за допомогою поєднання кольорів та візерунка, чи зобразити у вигляді певної різнокольорової тваринки. Все залежить від фантазії та бажання дітей.

Вправа «Емоції героїв»

Принцип виконання:Вчитель читає школярам казку. Кожному учневі заздалегідь видаються маленькі картки з символічними зображеннями різних емоційних станів. У процесі читання дитина відкладає на стіл кілька карток, які, на її погляд, відображають емоційний стан героя в різних ситуаціях. Після закінчення читання кожна дитина пояснює, в якій ситуації герой був веселим, сумним тощо, і чому їй так здається.

Примітка:Цю вправу краще виконувати у невеликих групах. Текст повинен бути невеликим за обсягом та відповідати особливостям психологічного розвитку певної вікової групи.

Вправа «Інтонація»

Принцип:Попередньо вчитель пояснює, що таке інтонація. Потім дітям пропонується по черзі повторити з різними емоціями та відповідною інтонацією (злісно, радісно, ​​задумливо, з образою) окремі фрази. Як варіант, можна інтонаційно програти і обговорити діалог казкових героїв.

За допомогою такої вправи школярі вчаться розуміти не тільки сенс сказаного, але й емоції того, хто говорить.

Командні ігри для розвитку емпатії та емоційного інтелекту

Редакція освітнього проекту «На Урок» вже готувала матеріал проігри для учнів, за допомогою яких можна досягти конкретних цілей: згуртувати учнів класу, пояснити новий навчальний матеріал у невимушеній формі, довести важливість взаємоповаги у колективі тощо. Цього разу ми пропонуємо кілька захопливих ігор для розвитку емоційного інтелекту.

Гра «Передача відчуттів»

Вік: без обмежень.

Хід гри:Принцип гри подібний до загальновідомої забавки «Зіпсований телефон». Діти сідають колом, ведучий загадує певну емоцію чи відчуття та пошепки називає його певній дитині, далі необхідно «ланцюжком» передати цей стан за допомогою міміки, жестів, дотиків один до одного.

Коли діти передали відчуття по колу, можна обговорити, який саме настрій, стан чи емоцію було загадано. Потім ведучим може стати будь-який бажаючий.

Психологічна гра «Компас емоцій»

Вік: для учнів середньої та старшої школи.

Хід гри:кожний гравець отримує 8 карток, на яких написані назви певних емоцій. Наприклад: радість, страх, зацікавленість, натхнення, сумнів, подив, довіра, гнів. Перелік можна доповнювати.

Один із гравців вигадує та називає слово-поняття-ситуацію і, обираючи до неї відповідну гральну карту з назвою емоції, викладає її в коло сорочкою догори. Решта гравців має вгадати, яку ж емоцію викликає у гравця задумана ситуація, і пояснити чому саме. Дітям часто складно говорити про свої емоції, а в грі вони розкривають їх.

Гра «Кольори емоцій»

Вік: старша школа.

Хід гри:Принцип гри подібний до загальновідомої гри «Корова» чи «Крокодил».

Об'єднайте учнів у класі в 2 команди. Учасники однієї команди, домовившись між собою про єдиний колір, мають мімікою і жестами його показати, учні з іншої команди повинні відгадати, який саме колір загадати опоненти. Обовязкова умова - всі припущення мають бути аргументованими. Після того, як колір вгадано, команди міняються ролями.

Під час гри учні розвивають уяву та вчаться виразно передавати інформацію за допомогою невербальних засобів.

Онлайн-ігри для розвитку емпатії

А чи можна емпатію та емоційний інтелект розвивати за допомогою сучасних технологій, що буде зручно для більшості учнів? Так! Пропонуємо онлайн-ігри для розвитку емпатії та підвищення EQ.

My Baby Care– онлайн-гра для школярів молодшого шкільного віку, яка дозволяє дитині відчути себе у ролі няньки, що допоможе їй навчитися розпізнавати емоції та реагувати на них, а також сприятиме вихованню відповідальності.

У ході гри дитина вчитиметься доглядати за немовлям, виконуючи батьківські обов’язки (годуватиме, змінюватиме пелюшки, переодягатиме, гратиметься, вкладатиме спати.

Трейлер онлайн-гри My Baby Care

Shelter– онлайн-гра, яка є симулятором життя рисі. Отже гравець не просто побачить, як поводиться цей хижак у диких умовах, а проживе його життя. Гравець – мама-рись, яка має чотирьох дітей-кошенят.

Сенс гри полягає в тому, щоб доглядати за кошентами, вчити їх полювати, уникати сутичок із більш сильними суперниками, допомагати одне одному. У кінці гри вже дорослі рисі мають розпочати самостійне доросле життя. Гра вчить емпатії, взаєморозумінню та розвиває емоційний інтелект.

Трейлер онлайн-гри Shelter

Допоможіть своїм учням під час уроків у школі не тільки опанувати навчальний матеріал з певного предмету, а й розвивати у собі такі важливі якості як розуміння емоцій інших, здатність до співчуття, вміння слухати та допомагати.

Розвиток емоційного інтелекту допоможе з кожного сьогоднішнього школяра виховати не лідера-егоїста, а особистість, яка здатна об'єднувати навколо себе інших завдяки своїм людським якостям.

Матеріали взято з сайту:https://naurok.com.ua/journal

Журнал для вчителів "На урок" рекомендує

Практичні поради щодо проведення виховної години на честь Дня соборності України, які допоможуть підготуватися по уроку.

День Соборності – одна з найважливіших подій в історії України. Відповідно, підготовці та проведенню виховної години варто приділити значну увагу. Радимо уникати зайвого пафосу, який часто відштовхує дітей та не дає усвідомити справжню мету такого заходу – відчути значимість події для держави та кожного громадянина. Разом з тим ви зможете ознайомити школярів з подіями 1917-1919 років як з важливим етапом державотворення та виховання патріотичних почуттів.

Як будувати діалог з учнями?

Щоб зрозуміти значення Дня Соборності для України, діти повинні знати історичний контекст, тож без екскурсу у минуле не обійтися. Головна його задача не просто повідомити ключові дати та коротко описати події, а й сформувати уявлення про ситуацію, яка склалася на той час.

Зверніть увагу: теми та матеріали для школярів різних вікових груп мають суттєво відрізнятися. У початковій школі дітям буде досить складно сприймати серйозну історичну інформацію з великою кількістю дат, тоді як учні 10-11 класу вже вивчили відповідну тему і непогано у ній орієнтуються.

Ідеї для проведення виховної години у молодшій та середній школі

Наймолодшим школярам можна у цікавій формі розповісти про основні події 1917-1921 років, приділивши увагу таким видатним діячам того часу, як Михайло Грушевський, Володимир Винниченко, Євген Петрушевич та іншим. Діти будуть краще сприймати розповідь про тогочасні події, якщо ви зможете проілюструвати їх – для цього можна використати портрети державних діячів, архівні світлини, цікаві відео тощо. До речі, під час підготовки розповіді ви можете використати методсторітелінг– дітям точно сподобається!

Проведіть серед дітей невелике опитування. Поцікавтесь, що на їх думку означають такі поняття як незалежність, єдність та соборність. Потім скорегуйте відповіді та наведіть приклади класичних визначень.

  1. Незалежність (ім. до незалежний) – 1. Який не залежить від кого-, чого-небудь, не підкоряється комусь, чомусь. 2. Самостійний у міжнародних відносинах та у внутрішніх справах; суверенний.
  2. Єдність – 1. Тісний зв'язок, згуртованість, цілісність, неподільність. 2. Поєднання в одному цілому, нерозривність зв'язку.
  3. Соборність – Об'єднаність, неподільність.

Ланцюжок єдності

Створіть разом з дітьми символічний ланцюжок єдності України. Роздайте їм блакитні та жовті паперові стрічки і запропонуйте написати на них свої побажання та теплі слова до країни. Потім зробіть зі стрічок ланки та з’єднайте їх – готовий ланцюжок можна розмістити у класному куточку. Вирізати різнокольорові стрічки діти можуть почати на уроках мистецтва, написати побажання – на заняттях з української мови.

Доречно організувати виставку малюнків або саморобок. Додатковим елементом виховного заходу можуть стати музичний супровід, читання поезій та дитячої літератури. Кабінет можна прикрасити державною символікою, при необхідності пояснюючи дітям її значення та історію.

Учнів середньої школи вже можна більш детально знайомити з історичними фактами, розповідати про утворення УНР та ЗУНР, підписання IV Універсалу Центральної Ради і проголошення Акту Злуки. Представте факти з біографій Грушевського, Винниченка, Петрушевича та Петлюри, розкажіть, як і чому вони діяли, та як склалося їх подальше життя. Також учням ще на етапі підготовки можна запропонувати спробувати самостійно ознайомитися з історичними подіями та зробити невелику доповідь, поділившися своїми особистими враженнями з однокласниками та вчителем.

Поради для організації виховної години у старшій школі

Формат роботи зі старшокласниками може бути більш вільним та цікавим. Запропонуйте їм:

  • уявити себе журналістами, які мають дати короткий репортаж з місяця подій (проголошення злуки 22 січня 1919 року на Софійвскькій площі);
  • поміркувати над тим, як би діяли, опинившись на місці ключових учасників тих подій (Грушевского, Винниченка, Петлюри, Петрушевського);
  • провести дискусії ти диспути, під час яких дати оцінку діяльності історичних персоналій, визначивши позитивні та негативні моменти;
  • взяти участь у тематичній вікторині, яка вимагає знання історичних фактів і дат.

До того ж можна запросити на виховну годину науковців-дослідників, які можуть надати цікаві та невідомі широкому загалу факти. При можливості у будь-яких класах можна провести екскурсії місцями пам’яті, пов’язаними з подіями Української революції, та музеями. В інших випадках мандрівка може бути віртуальною.

Актуальним буде проведення акції «Живий ланцюг». 21 січня 1990 року патріоти організували перший живий ланцюг між Львовом, Івано-Франківськом та Києвом. Він став символом єдності народу. Повторіть зі своїми учнями цю акцію у міні-форматі!

Матеріали, які ви можете використати на уроці

  1. Презентації.
  2. Документальні фільми. На сьогодні створено достатньо цікавих відео, наприклад,«Акт Злуки – кроки до мрії»або«Злука. День соборності України (з циклу Перемоги України)», які допоможуть дати учням повне уявлення про події.
  3. Світлини.ФотокопіїУніверсалу Директорії та газетних статей, мапа територій, на які претендувала Українська Народна Республіка – все це неодмінно вам знадобиться.

ДоБібліотекисайту «На Урок» вже додають розробки та сценарії виховних заходів до Дня соборності України. Знайти їх ви можете, скориставшись рядком пошуку.

Ключове завдання таких виховних годин полягає у формуванні в учнів активної городянської позиції, а також підвищення обізнаності щодо історичних подій, принаймні так вважається офіційно. Але насправді важливіше дати їм зрозуміти, що кожен з них може безпосередньо впливати на події в країні, працюючи над її об’єднанням.

Кiлькiсть переглядiв: 1760

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.